Multicurae

Brechje Schaers - Logopediste

Het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen.

Als vijfjarige kleuter ging ik zelf naar een logopedist omdat ik lispelde. Ik genoot enorm van die therapieën en individuele aandacht. In het tweede leerjaar was ik dit nog niet vergeten dus ik besloot toen om zelf ook logopedist te worden. Vanaf dat moment begon ik met de voorbereidingen:

Ik schreef mijn eigen verhalen, plantte mijn jongere broers en zus in de zetel en las mijn verzinsels voor.

Ik toverde mijn kamer om tot een klaslokaal, plantte mijn jongere broers en zus op een stoel en liet hen schrijven, lezen en rekenen.

En natuurlijk kregen ze ook te horen dat voor een mooie slangenklank, de ‘s’, de tong op het bergje achter de tanden moest staan. Ik plantte mijn jongere broers en zus voor een spiegel en liet hen alle mogelijke woorden met een ‘s’ zeggen.

Ik denk dat het duidelijk is dat ik op mijn 18 de helemaal klaar was voor het echte werk! 😉

Tijdens mijn opleiding en stages deed ik ervaring op in taal-, leer-, articulatie- en slikstoornissen. Na de bacheloropleiding besloot ik me te specialiseren in stotteren en broddelen. Dankzij deze variatie krijg ik elke dag de kans om samen te werken met boeiende
cliënten en collega’s. Deze samenwerkingen motiveren me, doen me groeien, geven me vertrouwen.

Specialisaties

Spreekvloeiendheidsstoornissen:
Stotteren en broddelen bij kleuters, kinderen, adolescenten en volwassenen
 
Bijscholingen gericht op stottertherapie:
– Het Lidcombe Programma
– Sociaal Cognitieve Gedragstherapie voor kinderen die stotteren
– Mini Kids: directe stottertherapie voor kleuters
– Restart-DCM: indirecte stottertherapie voor kleuters
– Trainingsprogramma bij het Michael Palin Centre voor stotteren in Londen
– Narrative Practices for People Who Stutter
 
 

Bijscholingen

2022:
– Het Lidcombe Programma voor kinderen die stotteren
– Sociaal Cognitieve Gedragstherapie voor kinderen die stotteren
– Mini-Kids: directe stottertherapie voor kleuters
 
2021:
– Eet- en drinkproblemen bij baby’s en zeer jonge kinderen
 
2020:

– Basiscursus OMFT – logopedie en tandheelkunde, Kwec
– Restart-DCM: indirecte stottertherapie voor kleuters
– Minicursus: werken met Fonolog 

2019:
– Praktische cursus technisch lezen, Kwec
– VVL-congres: Lezingen over: taaltherapie bij meertalige kinderen, de behandeling van broddelen, executieve functies bij kinderen die stotteren.
 
2018:
– Basiscursus Prompt (Prompt for Restructuring Oral Muscular Phonetic Targets) biedt een tactiel-kinesthetische benadering voor spraakstoornissen, Sig Aalst
– Mini-Kids: directe stottertherapie bij jonge kinderen
– VVL-congres
– Praktijkvoering, VVL
 
2017:
– Breed evalueren, OVSG
– Stemtherapie. Na heesheid komt zingen? Hoe help ik mijn kind van die heesheid af? Word ik dan anders?, Dirk Vanneste, dag van de stem
– Attitudes en temperamentfactoren: wat doen ze met de kinderstem?, Eddy Hoste, dag van de stem
– Anatomie en fysiologie van de kinderstem, Mieke Moerman, dag van de stem
– Narrative Practices with People who Stutter, ECSF
 
2016:
– Ervaar STOS; Spraak- Taal en Ontwikkelingstoornis, Logopedia Mechelen
– Onderzoek en behandeling bij myofunctionele stoornissen a.d.h.v. de MTRL-myobox, Logopedia Mechelen
– Rekenzwakke kinderen leren omgaan met de rekenwereld tot 100, Sig Aalst
 
2015:
– Trainingsprogramma bij het Michael Palin Centre voor Stotteren, Londen